„Dacă vrei copiii inteligenți, citește-le basme. Dacă vrei să fie și mai inteligenți, citește-le și mai multe basme.”- A. Einstein
Ce se întâmplă în mintea celor mici când le spunem povești? Mai este nevoie de povești într-o lume digitală? Ce povești alegem să fie împărtășite și când să le spunem? Ce povești alegem în cabinetele de psihoterapie?
Poveștile au un rol extrem de important în creșterea copiilor. Dr. Bruce Lipton vorbește despre crearea unui program ca un soft, ce poate fi înmagazinat de copil, ca un sistem de operare pentru tot procesul de maturitate. Până la vârsta de 7 ani, copilul își creează modul de gândire, codul etic și moral, își definitivează conceptele despre bine și rău, cu alte cuvinte își construiește sistemul de credințe, normele și legile după care își va conduce viața, învățând la nivel inconștient toate acestea de la părinți sau tutori.
De aceea este foarte important ce informații reține, atât la nivel conștient, cât și subconștient. Relatarea unei povești este primul lui exemplu despre conceptele etice, despre ce e bine și rău. Contează foarte mult intonația părintelui, mimica, gestica și atmosfera creată.
Copilul trebuie să se simtă într-un mediu sigur, un loc în care să simtă căldură unei familii, care să îi ofere atenție, dar și un mediu în care să își dezvolte iubirea, empatia și inteligența.
De ce povești în 2019?
Pentru că, conform studiilor din neuroștiință, programele inconștiente ne conduc viața în proporție de 95 % și pentru că fiecare copil are dreptul la visare, la imaginație și la creativitate. Cititul poveștilor este o metodă excelentă de a desprinde copiii și părinții din tehnologizare, și de a-i trimite cu gândul într-un loc al basmului. Dincolo de toate device-urile, copilul trebuie să învețe să gândească individual. Luând contact cu personajele de poveste, el își creează primele analogii. Timpul petrecut împreună și relația directa dintre părinte și copil modelează psihicul acestuia. Vocea mamei și a tatălui vindecă. Vocea altcuiva citind povestea nu are cum transmite iubirea pe care un părinte o trimite copilului său.
Poveștile într-un cadru familial îi oferă copilului interacțiunea cu părinții de care are nevoie ca sa poată avea repere emoționale sănătoase. Copiii primesc astfel atenția, care este absolut necesară pentru o dezvoltare psihică armonioasă.
Citind povești, părinții creează o legătură mai puternică între ei și copii. Fiind poate amândoi prezenți, pot alege sa uite pentru puțin timp de grijile financiare, profesionale și personale. Părinții pot intra în această lume ca într-un templu, pășind cu grijă, fără să inspire teamă și angoasele personale, prin tonul sau gesturile folosite.
În continuare sunt povești care se păstrează de mii de ani. Povestea Cenușăresei a fost scrisă pe un pergament chinezesc, vechi de 3000 de ani. Aceste modele și trăsături de personaje rămân de actualitate, descriind practic tipologii comportamentale care se regăsesc în prezent.
Pentru a aduce toate acestea in atenția părinților și a oferi o perspectiva psihologică acestui mod de a petrece timp cu copiii, am creat următorul eveniment:
Pe 24 noiembrie 2019, ora 10:00- 18:30, la Atma Center București, alături de dr. Psih. Gina Chiriac va avea loc un nou workshop dedicat poveștilor: Semnificații și maniere de educație cu ajutorul poveștilor.
Workshopul aduce în prim plan structura psihică fundamentală a copilului și cum poate fi ea îmbunătățită.
Aici, vom aborda simbolistica personajelor și a elementelor cheie din poveștile arhicunoscute.
Pentru că au mesaje adresate inconștientului nostru, personajele copilăriei cum ar fi Albă ca Zăpada, până la Gulliver în țara piticilor, ne-au ajutat să înțelegem diferența dintre bine și rău și ne-au conferit un stimul vizual și creativ. Imaginația poate fi o a doua realitate, mai ales când ești copil. Ea dă aripi oricui o poate accesa. Copilul până în șapte ani se află pe frecvența undelor celebrale Alpha și de aceea este mult mai expus agrevității.
Este nevoie de cunoaștere, astfel încât să preîntâmpinăm problemele ce pot apărea atunci când nu cunoaștem semnificațiile psihologice ale poveștilor pe care le spunem. Nu orice poveste celebră are și un efect total benefic la maturitate.
Tot prin povești, învățam la nivel inconștient care sunt emoțiile noastre, care sunt trăirile personale, de unde pornesc și ce anume le declanșează. Copilul poate să învețe cooperarea, fără să pună accent pe competitivitate.
Tot în povești, dragostea pentru persoana ideală învăluie firul epic.
Concursurile, perseverența și ambiția de a reuși, indiferent de ce probe trebuie să treacă prințul, sunt exemple pozitive pe care copiii le pot lua din basme.
Vom discuta în detaliu toate acestea, în cadrul workshopului, într-un periplu colorat, pe tărâmuri de vis.
Invit cu drag toti părinții care doresc sa înțeleagă semnificațiile unei poveștile nivel inconștient, colegii care lucrează in domeniul educației, psihoterapiei și al psihologiei.
Psihoterapeuții ARPI primesc 10 credite de formare continua iar cursanții din formarea de baza 10 credite din programul de formare.
Înscrierile se fac pe adresa de e-mail: înscrieri@psihoterapieintegrativa.ro. Plata se achită în secretariatul ARPI pe Str. Vasile Lascăr, nr 206. Taxă: 350 lei.